Les nostres conclusions
Un cop realitzat el treball d’observació i seguiment del nostre ésser viu, les formigues, valorem molt positivament l’experiència. Per explicar les nostres reflexions sobre el treball hem decidit dividir aquestes conclusions en dues parts diferenciades. En primer lloc exposarem les nostres conclusions com a alumnes després de fer el treball, i per una altra banda exposarem les nostres reflexions com a futurs mestres de la dinàmica i les possibilitats de l’activitat proposada.
Mirada d’alumnes
Fer el seguiment de les formigues des del primer dia ha suposat un repte; doncs teníem molt pocs coneixements de com cuidar d’un formiguer, com trobar-ne un, com realitzar l’observació i què observar,... Per això pensem que el més important van ser els primers dies les estones de reflexió que vam tenir per determinar com duríem a terme l’experiència, és a dir, pensem que un dels punts claus del treball va ser quan vam determinar què ens interessava sobre aquest animal i com ho podíem fer per cuidar d’un formiguer.
Al llarg de les setmanes hem pogut anar observant tot allò que ens havíem proposat, molts cops complementant i contrastant l’observació amb informació de pàgines web o llibres sobre el tema. Molts aspectes els podríem haver trobat només fent recerca, però poder contrastar-ho amb allò que vèiem ha estat bàsic i molt més enriquidor. A més a més, observant hem après molt més,doncs la responsabilitat de cuidar d’un formiguer ens ha fet anar més enllà i ens ha obert curiositats que des d’un primer moment, sense tenir el formiguer a l’aula, no havíem tingut.
![]() | |
|
Mirada de mestres
L’activitat proposada, des d’un primer moment l’hem trobat molt encertada dins l’àrea de medi de l’educació primària. Creiem que és una activitat on no només s’aprenen coneixements de l’àrea sobre animals, treballant del concret, que seria el nostre animal, fins al general, sinó que a més a més es poden treballar aspectes ètics i valors com la responsabilitat i el respecte d’entre altres.
La dinàmica de les sessions també l’hem trobat força bona. Per una banda inicialment el fet de triar l’animal i plantejar-nos preguntes sobre el que sabíem i el que no i el que volíem saber, trobem que és una bona manera d’activar les idees prèvies. Després el seguiment, és a dir, l’observació, el fet que l’alumne pugui anar a veure sempre que tingui una estona el seu animal és molt positiu i motivant. I per últim la manera d’avaluar amb un blog també pot ser una bona resolció per l’activitat, ja que introdueixes les TIC i també pot motivar als infants.
Tot i això, dins la dinàmica, tot i que pensem que és bona la llibertat, hem trobat a faltar una mica més d’orientació alhora de realitzar el seguiment. Pensem que s’haguessin pogut fer algunes sessions on el grup classe compartís amb la resta de companys la seva experiència per aprendre de tots: potser un problema que es planteja a un grup, un altre el pot ajudar. Per últim, en acabar l’activitat, seguint amb la idea que el que més trobem a faltar dins aquesta és el fet de compartir amb la resta de l’aula, plantegem que es podria fer una cloenda conjunta exposant el blog a la resta de companys per tots aprendre de la resta d’experiència.
Per últim potser també es podria centrar alguna sessió a treballar els valors com puntualitzàvem a l’inici d’aquesta segona mirada, per exemple, obrint un debat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada